dinsdag 7 juli 2009

Expositie van de 87-jarige Jan Pieter Pool uit Kolhorn.



Hej Familie,

geen familienieuws ,maar toch wil ik jullie dit niet onthouden
In veel "Geertshuizen" hangt tenslotte een echte Jan Pieter Pool!!
groetjes en misschien tot in Kolhorn?
liefs,
Marijke.
p.s. het nieuwe werk van Jan Piet is echt fantastisch....met heel veel kleur !!
Ook verkoopt hij nog steeds aan huis denk ik na telefonisch overleg.


In museum opZeeland hangt dit seizoen een bijzondere expositie van de 87-jarige Jan Pieter Pool uit Kolhorn met tekeningen in houtskool en impressionistische en zeer kleurrijke schilderijen.
Pool laat zich inspireren door zijn directe omgeving, door de Westfriese dijk en het karakter van het dorp als haven.

Hier een artikel over Jan Pieter Pool dat ik op internet over hem vond, een
leuke aanvulling....


Jan Pieter Pool (geb.1922)

De in Kolhorn geboren Jan Pieter Pool is voor veel mensen die hem kennen een heerlijke eigenwijze kwast; een romantisch expressionist die nog steeds werk maakt met zeggingskracht. Hij werd opgeleid tot huisschilder. Tijdens de Tweede Wereldoorlog leefde
hij ondergedoken in een vervallen watermolen. Daar maakte hij een serie nauwgezette tekeningen van de spil, tandraderen en het intieme interieur; tekeningen die hem de toegang verschaften tot de Rijksacademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam.
Jan Pieter Pool studeerde hier vanaf 1947 bij Professor Heinrich Campendonk.
Pool ging experimenteren met vorm en kleur.
De hier getoonde portrettekening is toen ontstaan. Het is realistisch maar ook psychologisch goed getroffen.

Onder invloed van Campendonk ging Jan Pieter Pool abstracter werken: denken in vormen.
Na de academietijd wendde hij zich af van dit abstracte werk en deed opnieuw buiten in de natuur inspiratie op.
Dit resulteerde in een expressionistische manier van werken, waarbij de vlakken van licht naar donker verlopen.
De laatste 15 jaar laat hij steeds meer de vaste contouren varen en wordt het werk losser van aanpak. Hij schildert landschappen en dijkgezichten, vaak in combinatie met de kubistische bebouwing van zijn geboortedorp Kolhorn.
Maar ook schildert hij oude boten die hem aan zijn jeugd doen denken en de teloorgang van de Kolhorner ansjovisboten.


De toegang tot het museum is € 2,- en kinderen tot 12 jaar mogen gratis naar binnen.
OpZeeland (tot 20 september)

Het Museum OpZeeland in Kolhorn is vanaf nu tot 20 september elke zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur geopend.

Museum OpZeeland
Westfriesedijk 66b
Kolhorn
tel. 0224-533247 / 541581
Geopend: mei, juni, juli, augustus, september vrijdag t/m zondag 13.00 uur - 17.00 uur.

bij de foto's:
Man uit Kolhorn, 1949
Tekening in zwart krijt en houtskool.

Museum OpZeeland.

3 opmerkingen:

wilma zei

lijkt me best leuk.
bedankt voor de tip.
kunstrubriekje beginnen ?

Marijke zei

Dat is een prima idee!!

Misschien ook leuk......
een boeken rubriek met favoriete boeken ,volgens mij zijn er veel
"boekenwurmen" in de familie :)

Anoniem zei

Goedemiddag ik heb een vraag ik heb twee schilderijen van Jan Pieter pool die ik graag wil laten zien en wil verkopen zou uw mij antwoord kunnen geven waar ik dat zou kunnen doen met vr groet Margot Wolfschot engel