zaterdag 18 oktober 2008

Treinpuzzel.



A en B zijn wagons van 5 meter lang. L is een lokomotief van 10 meter lang

De opdracht is: A moet op de plaats van B, B moet op de plaats van A, L moet weer op zijn oorspronkelijke plaats.

Let wel: - op de meters
- alleen de lokomotief kan op eigen kracht duwen/trekken

Oplossingen op het weblog inzenden (oplossing graag in stappen aangeven). Geen inzendtermijn wel een vette prijs. Die wordt gewonnen door de eerste goede inzender. Veel koppijn en succes.

Henk

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Heeee, dit komt me bekend voor.................., en weet je wat. Exact dezelfde puzzel heeft Henk in één van mijn schriftjes neergezet, en wel bijna 30 (!!) jaar geleden, en dat ie moeilijk is, blijkt wel uit het feit dat het antwoord er niet eens bij staat.(grom)... Ik dacht namelijk dat ie erbij stond, maar helaas...... Vroeger, toen ik een jaar of 12 was, liet ik de ooms en tantes bonnetjes invullen ed.....Ik heb alles nog..... En zo ook deze puzzel....
Moeilijk dus.......

Groetjes;

Boelie

Anoniem zei

Het klopt wat Boelie zegt. Het is al een hele oude puzzel, zeg maar een klassieker en ik weet dat ook andere familie-leden er in het verleden de kop over geschrapt hebben. Misschien helpt de volgende tip: teken het uit op schaal en gebruik b.v. voor de lokomotief een luciferstokje en voor de wagons een half stokje. Schuiven maar.

Anoniem zei

Dit gaat mijn petje te boven Henk!
Op school vond ik dit al ergerlijk.
Kopzeere krieg je d'r van.

Heb begrepen dat Ron ook al aan het puzzelen is geweest.
Zie nog geen oplossing, dus zal het niet gelukt zijn?

Oh Ja Henk, houd de brievenbus dinsdag in de gaten!

Anoniem zei

Volgens mij gaat het als volgt:
L gaat naar rechts en dan naar B. L pikt B op en gaat terug omhoog en schuift B naar het stukje 5 meter. Dan gaat L weer naar rechts en naar beneden. Dan (links) omhoog en L schuift A tegen B aan.
Vervolgens trekt L zowel B als A naar beneden (op het stuk van 100m staat dan B A L ).
Dan drukt L B en A rechts omhoog en zet B op zijn oorspronkelijke plaats. Vervolgens gaat L met A weer naar beneden (stuk 100m).
Dan drukt L wagon A omhoog en zet deze op het stukje van 5 meter.
Vervolgens gaat L naar beneden om dan weer omhoog te gaan om B op te pikken. Naar beneden en dan omhoog om B op de goede plaats te zetten.
Dan gaat L naar beneden, vervolgens (rechts )omhoog, Pikt wagon A (van de 5m ) zet deze op de goede plaats en neemt zijn oorspronkelijke positie weer in.

Anoniem zei

Het heeft lang geduurd en ik geloof dat mijn familie niet geschikt is voor een baan bij de N.S. maar HENNIE LET OP, JOUW OPLOSSING IS GOED PROFICIAT!!!!!
Morgen zal ik via het weblog je laten weten wat voor kapitale prijs je gewonnen hebt.

Anoniem zei

Gefeliciteerd Hennie, goed gedaan!

Anoniem zei

Och ja....
Tuurlijk! Dat ik daar niet opgekomen was....-))Ok Hennie!!! Goed hoor....
En ik dacht dat het veel simpeler was.......

BB