maandag 9 januari 2012

Nijjoarsstampot




500 gram snijbonen
250 gram witte bonen
1 kilo aardappels
200 gram gerookt spek (dobbelsteentjes)
snuf zout
nootmuskaat (naar smaak)
50 gram boter
verse worst of rookworst

Doe de bonen in een pan met ruim water en laat een nacht weken.
Kook de bonen in het weekwater in 1 uur gaar,laat uitlekken in een vergiet
Was en snij de snijbonen,schil de aardappels en snijd ze ze in gelijke stukken
Doe de aardappels met de blokjes spek in een pan en vul de pan voor de helft met water
Daarop komen de snijbonen en de worst en een snuf zout. breng aan de kook en laat het in 30 minuten gaar koken.
Haal de worst uit de pan, en giet af.
Stamp de aardappels met de snijbonen en spekjes.
Schep de uitgelekte witte bonen er voorzichtig door,laat de stampot nog even goed doorwarmen
Geef de worst er apart bij.

4 opmerkingen:

"Geerts in Tenerife" zei

Dat liekt good.
Moek ook moar n keer mokken :-)

Egbert zei

Leuk receptje Marijke.
Ik denk dat ik dit ook maar eens zal maken.
Want speciaal Roelof is gek op Stamposie!
groetjes Egbert.

Roelof Boelens zei

Nou niet dus!
Pasta, bruine-bonen schotel of cappucijners houd ik me wel voor aanbevolen.

Gr,
Roelof

Marijke zei

eh wie stuurde dit recept ook al weer.....ben ik even kwijt ;D