zaterdag 22 maart 2008

Pasen.


Het is bijna Pasen, heb je een leuk verhaal of herinnering aan deze tijd,
laat het ons lezen op de reactiepagina.

Om in de stemming te komen.....
Een van de meest aansprekende gebruiken in de paastijd is het aanrichten van een paasvuur.
Om de ‘paasbult’ klaar te krijgen, ging (gaat) de jeugd al weken van te voren allerhande brandbaar materiaal verzamelen. Met wagens en karren werd het bijeen gebracht.
Bij het verzamelen van de brandstof zongen de paosvuurslepers:
Hej nog aole wannen , die wij ’t paosen brannen , hej nog ’n bossie stro of riet , aanders heb wij paosenmaandag niet.
Wil je dan niet geven , zuj niet lang mèer leven , gierigaard, gierigaard , geef de kleine kinder wat , geef de groten een schup onder ’t gat.
Met het opstapelen kwamen grotere jongens en knechten vaak te hulp.
Het vuur werd op paasmaandag ontstoken. Het aantal paasvuren is in de jaren na WO II fors teruggelopen, omdat de gemeenten niet altijd bereid zijn vergunningen te verstrekken. Bij de nog bestaande paasvuren, zien we een concentratie in Zuidoost-Drenthe.
Fijne dagen!
Met dank aan;Encyclopedie Drenthe Online.

8 opmerkingen:

Marijke zei

Met pasen herinner ik mij nu ik dit zie,
gingen we met de auto naar de boerderij van ik dacht
"Taan Annechie" om eieren te halen.
We kochten ,of kregen, dat weet ik niet meer ,ik denk wel vijf bladen eieren!?
Bij het afscheid zei "Taan Annechie"..."wil'd wichter TVOALTIE eem zeen?"
Huh?!... Ik als meisje uit West Friesland was wel wat gewend maar ik had geen idee waar het over ging!
We liepen richting stal en ze liet ons het Veulentje zien wat net geboren was!
Met heel veel eieren gingen we weer richting Stationstraat waar oma al fluitend de eieren kookte in een hele grote soeppan!

Anoniem zei

mooi verhaal Marijkdat je dat nog allemaal weet.En als de eieren dan gekookt waren,in die grote pan ,was het zaak om de sterkste eieren te verzamelen.Het opeten was belangrijk,maar als dat was gebeurd,begon de echte strijd ,het eierschaal tikken.Door vaak dezelfde personen werd vals gespeeld,en was aanleiding tot behoorlijke aanvaringen.ANNE.

Marijke zei

Ook dat herinner ik me nog wel....
dubbele eierdoppen!!
Duidelijk vals spel natuurlijk!
Volgens mij was Henk wel kampioen eier-eten..?!

Marijke zei

De grootste eier-eter was ooz Anne,
hij kon er wel 12 AN!
Naar waarheid opgenoteerd, was getekend Roelie.
Ps, Hoewel Wim kon er ook wat van!
groeten vanuit Kolhorn.
En dan met elkaar naar Bonnen naar het Paasvuur!

Anoniem zei

Betreffende het eiertikken waren er wel wat regels. Per kind had je recht op 5 eieren. Je moest zelf het kapje er af slaan. Je kon er dus voor kiezen of je de kop of de kont van het ei sloeg. Kenners zoals ik kozen er meestal voor de kop te sparen. Vervolgens werden alle eieren genuttigd en had iedereen dus 5 lege eierdoppen. Dan begon de wedstrijd. Een persoon daagde iemand anders uit tot tikken. Dat ging om en om; dus ik tik een keer en dan had de ander recht een keer te tikken. Ging er een dop kapot; geen nood want je had nog 4 eieren over. De winnaar van deze voorronde bepaalde zelf de volgende tegenstander en tikte doorgaans verder met de dop die net nog succesvol was. Won betrokken persoon weer dan bepaalde hij de volgende tegenstander. Meestal zat ik wel in de finale rondes maar dan werd er vals gespeeld: zoals gezegd b.v. de dubbele dop, een nog vol ei en de truc van W. de middelvinger in het ei. Uiteindelijk zou er 1 winnaar uit de bus moeten komen maar zover kwam het meestal niet. Voor de winnaar was er geen echte prijs. Hooguit een overgebleven ei. Maar een "pak op pens" kon ook.

Marijke zei

Hej daar was ik weer,
vanmiddag even naar Kolhorn geweest;
koffie met paaseitjes mmm..
Volgens Roel gingen de eieren geknoopt in een theedoek in de pan
dit om het gemakkelijker te maken ivm
hard dan wel zacht gekookte eieren uit de pan te halen.
Zij dacht dat de eieren bij Taan Annechien niet betaald werden,Taan Annechien zou gedacht hebben ; Roel Geerts (opa dus) heeft zoveel monden te voeden, en ik heb zoveel eieren ....mooi paasgebruik!

Anoniem zei

Mooie verhalen en het klopt volgens mij ook allemaal.
Wij doen nu ook nog aan eieren tikken.En geverfde eieren verstoppen bij de buren in de tuin en dan een briefje van de paashaas in de brievenbus gooien. Andersom worden hier ook weer diverse eieren in de tuin verstopt.
Vanavond is er weer het traditionele Paasvuur in Gieten.
Vroeger dus en nu nog steeds.

Anoniem zei

Het verhaal van Henk komt het dichtst bij de waarheid. We konden niet onbeperkt eieren eten, maar 5 of zo.Het spel ging precies zoals Henk omschrijft en dat ik dan weer de pineut was als oudste broer, het zij zo,zij waren echte lieverdjes en deden nooit gemeen.
Mam wist wel beter. Zij was een onpartijdige scheidsrechter.
De eieren van tante Annegie van om Jan Boareld Dekker waren denk ik niet gratis. Volgens mij moesten wij daar later voor aardappelkrabben bij hun. Ik voel mijn vingers en nagels nu nog.
Wim.